Skip to main content
Forum

Forum Topic 2

Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Syakirah Samsudin - Number of replies: 102

Berikan pemerhatian anda terhadap penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen-dokumen berkaitan Program Akademik.

In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Muhammad Ridhwan Sarifin -
penulisan melibatkan objektif serta visi yang terkandung dalam Dasar Pendidikan Tinggi Negara bagi melahirkan pelajar yang berkualiti
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nor Asiah Razak -
Pelaksanaan O.B.E mungkin memerlukan rubrik yang jelas bagi mencapai hasil pembelajaran
In reply to Nor Asiah Razak

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Syakirah Samsudin -
Terima kasih.. Ya, rubrik sangat diperlukan dalam pentaksiran alternatif.
In reply to Nor Asiah Razak

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by rohaila yusof -
Penulisan rubrik yang jelas merupakan panduan penting kepada pelajar dalam melaksanakan tugas yang penting . Ia merupakan strategi yang berkesan dalam menyampaikan 'expectation' pensyarah terhadap tugasan yang diberikan . Keadilan dalam memberi skor dapat dipertahankan dengan adanya rubrik.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by DrZalina EduGreen BINTI ZULKIFLI -
CLO, PLO dan PEO, bagi malhirkan kebitaraan dalam akademik
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Shakinaz Desa -
All CLO-PLO-PEO, in my viewpoint, must be complementing and capable of achieving an institutional mission and Malaysian aspiration.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Mohd Syaubari bin Othman Othman -
CLO, PLO dan PEO, bagi penting dalam ekosistem pendidikan tinggi negara dalam era 4.0
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by DR MUHAMAD FADZLLAH HJ ZAINI -
CLO, PLO dan PEO sangat penting dalam penulisan hasil pembelajaran kerana pembentukan dan pembangunan perlu teliti dan sejajar dengan program akademik. Maklumat yang Dr berikan dala video sangat padat, Terima kasih Dr.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Abdul Rasid Jamian -
Penulisan hasil pembelajaran amat penting supaya hasil pembelajaran lebih terpandu dan berkesan. ianya memang wajar dipatuhi oleh semua pendidik.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Noorshida binti Mohd Ali Mohd Ali -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen Program Akademik adalah sangat jelas dan terperinci bagi melahirkan pelajar yang bitara. Oleh itu, semua pensyarah seharusnya perlu memahami dan turut serta dalam penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen sesuatu Program Akademik.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Ahmad Faizuddin Ramli -
Penulisan CLO, PLO dan PEO dalam dokumen-dokumen berkaitan program akademik perlulah selari dengan visi, misi dan tujahan universiti serta selari dengan agenda pendidikan negara.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Zahari Suppian -
Penulisan PEO, PLO dan CLO perlu jelas dan selari antara satu sama lain.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Azizah Zain -
hasil pembelajaran (CLO,PLO DAN PEO) menggalakkan pelajar untuk mengambil pendekatan pembelajaran yang akan menghasilkan pencapaian yang memuaskan
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Mohd Mokhzani Ibrahim -
Penulisan CLO, PLO dan PEO perlu jelas dan seiring dalam memastikan keberhasilan pelajar bagi memenuhi matlamat yang ditetapkan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Rozita Yahaya -
PLO, PEO dan CLO penting di dalam perkembangan diri pelajar untuk pembangunan secara holistik
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Intan Khasumarlina Khalid -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokmen yang berkaitan dengan program akademik, perlu selari dengan pelan pembangunan akademik.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Kung-Teck WONG -
CLO, PLO dan PEO, bagi membentuk kebitaraan dalam akademik.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Hasnida Ghazali -
Penulisan CLO, PLO dan PEO mestilah dibuat dengan berhati-hati dan penuh tanggungjawab untuk memudahkan pelaksaksanaan penjajaran konstruktif di dalam pengajaran nanti. Inilah yang akan menentukan berjaya atau tidak seseorang pendidik mendidik pelajar mengikut outcome yang diinginkan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Abdul Talib bin Mohamed Hashim Mohamed Hashim -
PEO, PLO dan CLO perlu sentiasa disemak dan dibentuk dengan mengambil kira penglibatan pihak-pihak berkepentingan agar program akademik menepati keperluan dan kehendak semasa.

Bagi CLO pula, pernyataannya perlu jelas dari aspek kognitif, psikomotor dan affektifnya yang perlu dicapai oleh pelajar pada akhir kusus. Setiap kursus mempunyai sekurang-kurangnya 3 CLO dan PLO yang setara dengan 11 domain yang telah ditetap. Domain ini termasuk, Pengetahuan, Kemahiran Praktikal dan Kemahiran Insaniah.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Kingston Palthamburaj -
CLO-PLO-PEO need to complement each other and most importantly derived according to the program's vision. Next, it has to be in alliance with the universities mission and finally national education principle
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Mohansundar Sankaravel -
All CLO, PLO and PEOs are to be formulated based on the national educational policy and learning institutions vision to develop a holistic personality.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Norhafizi Mohd Arof -
CLO, PLO dan PEO sangat penting dalam penulisan hasil pembelajaran dalam kemenjadian pelajar.
In reply to Norhafizi Mohd Arof

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by A A -
setuju...di PO juga dapat dipetakan dengan jelas kepada PEO merangkumi keberhasilan program dan juga akhir terus kepada graduates attributes.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Abdul Halim .Masnan -
Ketiga-tiga CLO, PLO dan PEO menjadi cerminan kualiti PdP bagi setiap kursus program akademik yang ditawarkan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Mohmadisa bin Hashim Hashim -
Setiap program yg dibina sebagai contoh program baharu Sarjana Pendidikan (Pendidikan Geografi) terdapat 11 PLO dan 4 PEO. Melalui PLO, CLO dan PEO yang dibina membantu mencapai penetapan hasil pembelajaran. Melalui nota-nota yang diberi membantu saya menyediakan dokumen MQA yang lebih lengkap.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Ida Puteri Mahsan -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen-dokumen berkaitan Program Akademik perlu mengikut standard MQA dan learning domains yang releven dapat meningkatkan dan menjamin kebolehpasaran graduan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Faridah Hanim Yahya -
Jalinan antara PEO, PLO dan CLO perlu diteliti untuk memantapkan sesuatu kursus yang ditawarkan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Mohamad Termizi FSM UPSI -
Penulisan CLO, PLO dan PEO perlulah selari dan berkaitan diantara satu sama lain. PEO, PLO dan CLO mempunyai pemeringatakan yang berbeza dimana CLO menekankan tentang hasil atau apa yang dijangkakan boleh dicapai oleh pelajar setelah selesai mengikuti suatu kursus setelah tamat 14 minggu akademik. PLO pula memberikan gambaran graduan yang bakal dihasilkan setelah tamat mengikuti setiap program akademik yang dijalani selama 3 hingga 4 tahun. Manakala PEO memberikan gambaran yang lebih terkehadapan tentang jangkaan pelajar setelah 5 tahun tamat pengajian.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Riswan Efendi Efendi -
supaya apa yang kita berikan kepada pelajar sesuai objective dan target yang standard dan terukur bagi subjek atau sebuah topik.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nur Faaizah Md Adam -
CLO, PLO DAN PEO saling berkaitan dan sangat penting dalam hasil pembelajaran sesuatu kursus. CLO, PLO dan PEO yang terancang akan melahirkan pelajar yang berkualiti.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Mohd Haniff Mohd Tahir -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen-dokumen berkaitan Program Akademik perlu diteliti dengan baik bagi memastikan pelajar dilengkapi dengan input dan kemahiran yang perlu dalam Program Akademik yang mereka sertai.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Noraini Abdullah -
Penulisan CLO, PLO dan PEO dalam kursus yang ditawarkan perlulah selari antara satu sama lain bagi menyediakan graduan yang holistik serta berdaya saing supaya dapat memenuhi keperluan majikan dan industri.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Riswan Efendi Efendi -
Sangat diperlukan, disebabkan PdP perlu ada hala tuju yg jelas, standard mutu yg jelas dan memberikan outcomes yang juga jelas terhadap pelajar, pensyarah dan pihak universiti. Sehingga perlu perancangan dan penambahbaikan CLO-PLO dan PEO yang beterusan
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Normala Zulkifli -
Penulisan dan penetapan CLO, PLO dan PEO yang jelas dan selari dapat memastikan matlamat yang ditetapkan tercapai.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Catherina Anak Ugap Ugap -
Hasil pembelajaran sangat penting dalam memperkukuhkan penghasilan pelajar yang holistik dan berkualiti selaras dengan dasar pendidikan Malaysia.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Khairul Ghufran Kaspin -
Keterkaitan antara PEO, PLO dan CLO perlu seiring dengan peredaran zaman. Justeru ia perlu sentiasa dikemaskini dan diteliti agar sesuatu kursus yang ditawarkan itu berada ditahap yang terbaik dari segi isi kandungannya.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Thilaga a/p Ravinthar Ravinthar -
It is crucial to ensure the CLO, PLO and PEO adheres to the Nation's aspiration and to produce graduates who are marketable.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Hafizan bin Mohamad Dain Mohamad Dain -
Penulisan CLO, PLO dan PEO merupakan hasrat institusi untuk melahirkan pelajar yang lengkap dengan keperluan industri dan pasaran di peringkat global tanpa meninggalkan dasar-dasar pendidikan negara.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Husna Husain -
CLO, PLO dan PEO perlu sejajar iaitu mempunyai hubungkait yang jelas antara setiap elemen berikut dan akhirnya boleh dibuktikan dengan hasil yang dilakukan oleh pelajar.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Muhamad Rozaimi bin Ramle Ramle -
CLO, PLO dan PEO dalam dokumen berkaitan Program Akademik diwujudkan untuk menjamin perlaksanaan PdP bagi sesebuah program akademik adalah selari dengan objektif yang diinginkan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Anizah Mohd Salleh -
Penulisan CLO dengan menggunakan kata kerja yang sesuai adalah penting agar dapat mencapai PLO yang seterusnya dapat menghasilkan lima kluster profil pelajar.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nur Saadah Fathil -
Penulisan CLO, PLO dan PEO mestilah ditulis dengan baik dan berkesinambungan serta saling menyokong agar akhirnya sesuatu program yang telah dibentuk dapat melahirkan pelajar yang dapat memenuhi kehendak majikan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Kamaruzzaman Abdul Manan -
Pada pendapat saya selain rubrik yang jelas, kaedah penilaian yang relevan juga perlu difikirkan dan diselaraskan dengan penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO)
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Makmur Ibnu Harun -
Hasil pembelajaran (CLO,PLO DAN PEO) sangat menggalakkan pelajar untuk menghasilkan pencapaian yang berkesan dan memuaskan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Syakirah Samsudin -
Terima kasih di atas pemerhatian yang dikongsi. Saya membaca semua post dan akan memberi respon kepasa sebarang persoalan. Terima kasih.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nor Asimah binti Zakaria Zakaria -
Hasil pembelajaran adalah menitikberatkan kepada persoalan apakah jangkan yang perlu pelajar capai dari segi pengetahuan, kefahaman atau kebolehan membuat sesuatu.
Secara umunya, OBE memfokuskan kepada empat elemen utama iaitu perancangan, perlaksanaan, pemantauan dan penilaian sesuatu program akademik yang dijalankan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Prof. MAS - Mohammad Aziz Shah -
Penulisan hasil pembelajaran CLO, PLO dan PEO adalah pendekatan sistematik dalam dokumen akademik untuk pengukuran pengajaran yang tepat dengan pengajaran yang disampaikan. Ia adalah baik dan lebih sistematik dalam pengajaran dan pembelajaran. Kekurangannya ialah ia mungkin menghadkan atau mengurangkan kreativiti ahli akademik menyampaikan ilmu yang memerlukan gabung jalin antara CLO, PLO dan PEO yang mungkin perlu dalam akademik. Namun, asasnya ia masih pendekatan yang memberi panduan yang jelas dan sistematik.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Romarzila Omar -
Penulisan melibatkan kandungan pembelajaran serta kemahiran yang perlu dicapai oleh pelajar.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Aslina binti Saad Saad -
Penulisan CLO perlu merangkumi ketiga-tiga domain kognitif, psikomotor dan afektif bagi melahirkan pelajar yang holistik pencapaiannya.
Pencapaian CLO akan menyumbang kepada pencapaian PLO seterusnya PEO yang diukur selepas 5 thn pelajar bergraduat.
Ketiga-tiganya perlu dipetakan secara jelas dan seimbang.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Siti Musliha Mat Rasid -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) haruslah jelas serta memenuhi kriteria graduan yang ingin dihasilkan mengikut pasaran pekerjaan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Dr Anuar Sarun -
Penulisan CLO, PLO dan PEO dalam dokumen-dokumen program akademik perlu melibatkan semua pihak berkaitan, bukan sahaja pensyarah kursus terbabit tetapi juga pensyarah bagi kurus lain bagi program akademik yang sama.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nor Mashitah Mohd Radzi -
Ketiga-tiga penulisan hasil pembelajaran ini menterjemahkan kepada sasaran apa hasil graduan pada 5 tahun akan datang dan penawaran program itu mengukut keadaan semasa dan sesuai dengan ciri graduan/pelajar
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Zarima Mohd Zakaria -
Penulisan hasil pembelajaran CLO, PLO dan PEO adalah saling berkaitan dan saling memenuhi keperluan kursus(subjek akademik), program di fakulti mahupun peringkat universiti. Paling penting kemenjadian pelajar menjadi mercu tanda sesuatu program akademik yang ditawarkan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Dr Roslan Ali -
Hasil penggubalan CLO, PLO dan PEO yang fokus dan memenuhi kriteria graduan akan menghasilkan lulusan yang mengisi kehendak pasaran.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nur Azean Abd Rahim -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) perlu mengikut justifikasi dalam Standard Program MQA.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Prof Dr. Amir Hasan Dawi Amir -
Program Educational Objectives merupakan matlamat keseluruhan penggubalan sesuatu program. Program Learning Outcomes perlu mengarah kepada PEO. PLO menjadi panduan kepada setiap kursus dalam setiap program membina Course Learning Outcomes masing-masing. CLO sewajarnya merangkumi domain-domain kognitif, afektif dan psikomotor. Pemerhatian menunjukkan terdapat kursus-kursus yang tidak tepat kepada PLO. Dari segi CLO, terdapat juga kekeliruan dalam beberapa asas seperti membezakan antara domain, menjurus kepada satu domain dan membezakan aras-aras domain. Oleh itu, walaupun nampak mudah, ketelitian pemahaman jelas dan ketelitian sangat penting dalam proses pembinaan program-program akademik.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Omar Firdaus Mohd Said -
Pemetaan hasil pembelajaran (CLO,PLO dan PEO) adalah sangat penting dalam memastikan segala objektif serta matlamat hasil pembelajaran dapat diberikan dan disampikan kepada pelajar dalam hasrat memenuhi kepada kriteria dan kehendak kebolehpasaran graduan UPSI. Selain itu, ianya juga membantu para pensyarah untuk membawa dan memandu pelajar-pelajar terhadap skop pebelajaran yang perlu di pelajar sepanjang tempoh semester tersebut.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nor Sahara Mesman -
CLO, PLO dan PEO dalam dokumen berkaitan Program Akademik dilaksanakan untuk menjamin kualiti dan pelaksanaan PdP bagi sesebuah program.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Ariff Mohamad -
CLO, PLO dan PEO dirancang dan didokumenkan demi penghasilan kualiti graduan dalam bidang masing-masing. Namun demikian, pandangan pihak luar, dari industri ataupun sekolah (graduan pendidikan) perlu diberi perhatian.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Norizan bin Saad Mr -
Penulisan hasil pembelajaran lebeh eksplisit dengan pentaksiran yang lebeh objektif.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nur Azean Abd Rahim -
Penulisan CLO, PLO dan PEO dalam program akademik perlu selari dengan visi dan misi universiti serta dapat memenuhi agenda pembangunan negara.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nur Ikhwan bin Mohamad Mohamad -
Kadang kala jika diperhatikan dokumen-dokumen berkaitan program akademik, ada juga CLO, PLO dan PEO yang disediakan sebenarnya mungkin tidak relevan dengan hasil yang diinginkan oleh industri. Bahkan kadang kala dilihat terlalu menitikberatkan ‘proses’ berbanding ‘hasil’, yang juga mempengaruhi CLO, PLO dan PEO yang disediakan. Memandangkan OBE menitikberatkan hasil sebagai teras dasar kurikulum berkenaan, ini lebih tepat dan selari dengan keperluan kebolehpasaran graduan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Mohd Izwan Shahril -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen Program Akademik adalah sebagai garis panduan dalam pelaksanaan sesuatu pembelajaran selaras dengan matlamat yang ditetapkan untuk kemenjadian pelajar.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Anida binti Sarudin nieda -
Penukisan CLO, PLO dan PEO perlu memacu keoada tujahan-tujahan yang tepat spt yanv digagaskan MQA dan keperluan kurikulum KPT
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Norazlin Binti Mohd Rusdin MOHD RUSDIN -
Berdasarkan pemerhatian saya, penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen-dokumen berkaitan Program Akademik ditulis bertepatan dengan matlamat yang telah ditetapkan serta bersifat boleh dicapai.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by NUR AFIEQAH AFZAN BINTI HIPPENI AFIEQAH -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen-dokumen berkaitan Program Akademik amat penting dalam keberkesanan pencapaian objektif pembelajaran. Oleh itu, penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) hendaklah berdasarkan Standard Program MQA
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Maizatul Nursuhada Binti Mohd Hairi . -
Penulisan hasil pembelajaran ((CLO, PLO dan PEO) dalam dokumen-dokumen berkaitan Program Akademik) perlu diberikan dengan rubrik yang lebih jelas untuk membantu pelajar untuk lebih memahami penulisan tersebut.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by INTAN SOFEANA BINTI AKHSAN Intan -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) memerlukan rubrik yang jelas dengan mengikut 5 kluster yang dikongsikan di dalam video dan berdasarkan justifikasi dalam Standard Program MQA
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Rubhashini A/P Gunasegaran . -
Selamat sejahtera. Dalam pandanagn saya, penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO dan PEO) haruslah boleh dikuasai oleh murid-murid. Ia juga akan menyiapkan diri pelajar untuk menguasai hasil pembelajaran tersebut.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by NURUL SYAHIRA BINTI JOHARI syahira -
Pemetaan hasil pembelajaran (CLO,PLO dan PEO) adalah sangat penting dalam memastikan segala objektif serta matlamat hasil pembelajaran dapat diberikan dan disampikan kepada pelajar dalam hasrat memenuhi kepada kriteria dan kehendak kebolehpasaran
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Nilavathi a/p Balasundram Balasundram -
Matlamat program-tujuan falsafah dan rasional dalam menawarkan program tersebut
PEO-matlamat yang mempunyai 11 hasil pembelajaran
-atribut kebolehpasaran
-setiap subjek mesti ada PEO
-mesti selari dengan MQF

PLO-sesuai dengan badan profession
-pemetaan 1 ke 1
-juga pemetaan mengikut kepada MQF
-diukur secara langsung dan tidak langsung

CLO- dipetakan kepada taksonomi Bloom atau taksonomi lain
-3 komponen utama-kata kerja, keadaan dan standard

Semua ini berdasarkan dengan standard MQA
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Che Soh bin Said Said -
Penulisan PLO, PEO dan CLO mestilah selari dengan dasar pendidikan negara. Dasar-dasar ini termasuklah Kerangka Kelayakan Malaysia, Standard Kurikulum Bidang Pengajian, Panduan Penulisan Program Baharu Pengajian, Dasar Pengajian Tinggi Negara dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Ahmad Wiraputra Selamat, PhD -
CLO adalah lebih spesifik mengikut kursus, PLO pula mengikut program yang ditawarkan. PEO pula dalam konteks yang lebih luas seperti visi universiti.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by mohd hazreen shah bin hassan . -
Pemerhatian terhadap penulisan hasil pembelajaran dalam dokumen akademik menunjukkan kejelasan dan ketepatan yang penting, serta keselarasan antara ketiga-tiga elemen tersebut.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Wan Nurul Huda Binti Wan Ab Kadir . -
Penulisan hasil pembelajaran (CLO, PLO, dan PEO) dalam dokumen berkaitan program akademik adalah elemen penting dalam memastikan keseragaman dan kualiti pendidikan yang ditawarkan. CLO (Course Learning Outcomes) menggambarkan hasil yang dijangka dicapai oleh pelajar pada akhir sesuatu kursus, dan ia haruslah spesifik, terukur, dan selaras dengan objektif kursus. PLO (Program Learning Outcomes) pula merangkumi kemahiran dan pengetahuan yang perlu dicapai oleh pelajar sepanjang program akademik, yang berfokus kepada pencapaian jangka panjang dan lebih holistik. PEO (Program Educational Objectives) adalah objektif jangka panjang yang merujuk kepada pencapaian yang diinginkan selepas pelajar menamatkan program akademik, berhubung dengan keperluan industri dan pasaran kerja. Dalam penulisan hasil pembelajaran ini, adalah penting untuk memastikan bahawa setiap hasil pembelajaran saling berkaitan dan selaras antara CLO, PLO, dan PEO, serta mencerminkan keperluan pasaran dan standard pendidikan. Ketiga-tiga elemen ini haruslah ditulis dengan jelas, konkrit, dan fokus pada pencapaian yang memberi manfaat kepada pelajar, sekaligus menjamin keberkesanan program akademik yang ditawarkan.
In reply to Syakirah Samsudin

Re: Forum berkaitan Matlamat, Objektif dan Hasil Pembelajaran

by Abdul Mu'Iz bin Nor Azmi . -
Penulisan hasil pembelajaran dalam dokumen berkaitan Program Akademik seperti CLO (Course Learning Outcomes), PLO (Program Learning Outcomes), dan PEO (Program Educational Objectives) perlu jelas dalam setiap kursus atau program akademik. CLO perlu ditulis dengan jelas, spesifik, dan terukur. Setiap hasil pembelajaran yang dinyatakan harus menggambarkan secara tepat apa yang pelajar perlu tahu, boleh lakukan, dan aplikasikan selepas tamat sesuatu kursus. PLO merujuk kepada pencapaian keseluruhan yang diinginkan di peringkat program, dan ia harus menyeluruh serta mencakupi pelbagai aspek seperti pengetahuan, kemahiran, dan nilai yang pelajar perlu kuasai sebelum tamat program. PEO pula lebih bersifat jangka panjang dan merujuk kepada objektif pendidikan program yang ingin dicapai dalam tempoh beberapa tahun selepas graduasi. Penyataan PEO harus mencerminkan keperluan industri dan harapan majikan dalam bidang pengajian tersebut. Hasil pembelajaran perlu realistik dan sesuai dengan keupayaan pelajar dalam konteks jangka masa kursus atau program tersebut. Ini termasuk memastikan bahawa kemahiran insaniah (soft skills) seperti komunikasi, kerja berpasukan, dan pemikiran kritikal turut dinyatakan dalam CLO, PLO, dan PEO. Dokumen-dokumen ini perlu jelas, terukur, dan relevan dengan keperluan akademik serta industri untuk memastikan pelajar memperoleh hasil pembelajaran yang memenuhi piawaian yang telah ditetapkan.