Penulisan hasil pembelajaran dalam dokumen berkaitan Program Akademik seperti CLO (Course Learning Outcomes), PLO (Program Learning Outcomes), dan PEO (Program Educational Objectives) perlu jelas dalam setiap kursus atau program akademik. CLO perlu ditulis dengan jelas, spesifik, dan terukur. Setiap hasil pembelajaran yang dinyatakan harus menggambarkan secara tepat apa yang pelajar perlu tahu, boleh lakukan, dan aplikasikan selepas tamat sesuatu kursus. PLO merujuk kepada pencapaian keseluruhan yang diinginkan di peringkat program, dan ia harus menyeluruh serta mencakupi pelbagai aspek seperti pengetahuan, kemahiran, dan nilai yang pelajar perlu kuasai sebelum tamat program. PEO pula lebih bersifat jangka panjang dan merujuk kepada objektif pendidikan program yang ingin dicapai dalam tempoh beberapa tahun selepas graduasi. Penyataan PEO harus mencerminkan keperluan industri dan harapan majikan dalam bidang pengajian tersebut. Hasil pembelajaran perlu realistik dan sesuai dengan keupayaan pelajar dalam konteks jangka masa kursus atau program tersebut. Ini termasuk memastikan bahawa kemahiran insaniah (soft skills) seperti komunikasi, kerja berpasukan, dan pemikiran kritikal turut dinyatakan dalam CLO, PLO, dan PEO. Dokumen-dokumen ini perlu jelas, terukur, dan relevan dengan keperluan akademik serta industri untuk memastikan pelajar memperoleh hasil pembelajaran yang memenuhi piawaian yang telah ditetapkan.